Okazuje się, że początki telefonii internetowej sięgają naprawdę zamierzchłych czasów, kiedy Internet nie był jeszcze wykorzystywany w takiej formie jak obecnie. Technologia Voice over Internet Protocol rozprzestrzeniła się dosłownie z prędkością świata wraz udostępnieniem łączy internetowych na całym świecie. Kiedyś tajniki działania telefonii internetowej były znane nielicznym. Dzisiaj mówi o nich nie tylko branża teleinformatyczna. Jak to wszystko się zaczęło? Oto krótka historia telefonii internetowej VoiP.
Cofnijmy się do samego początku
Według oficjalnych danych, protokół przesyłania głosu za pomocą łączy internetowych został opracowany w 1973 przez zespół pracujący pod przewodnictwem Danny’ego Cohena. Oczywiście w tym momencie nie myślano jeszcze o protokołach internetowych znanych w obecnych czasach. Zespół Danny’ego Cohena opracował Network Voice Protocol dla agencji Advanced Research Project Agency, która posługiwała się siecią ARPANET. Technologia telefonii internetowej miała zostać wykorzystywana w pracach badawczych na potrzeby Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, czyli amerykańskiego wojska. Na właściwie rozwój VoIP trzeba było jednak poczekać jeszcze kilkanaście lat.

Fot. Pixabay.com

Testowanie telefonii internetowej i pierwsze sukcesy
Testowanie protokołu Network Voice Protocol rozpoczęło się w sierpniu 1974 roku, jednak pierwsza aplikacja, dzięki której można było wykonywać połączenia z użyciem tej technologii, została udostępniona w 1991 roku.
Twórcą pierwszej aplikacji o nazwie Netfone, która umożliwiała nawiązywanie kontaktu głosowego poprze wykorzystanie łączy internetowych było John Walker. Nad kolejnymi oprogramowaniami pracował z kolei Brian Wiles. Od 1991 roku telefonia internetowa zaczęła być wykorzystywana głównie do nawiązywania tanich połączeń pomiędzy biznesmanami ze Stanów Zjednoczonych i specjalistami z Europy. Ta technologia pozwoliła również transmitować spotkania w formie video rozmów.
W kolejnych latach telefonia internetowa VoIP zaczęła być wykorzystywana w firmach, ale także u klientów indywidualnych. Pierwszy telefon internetowy pojawił się na tynki teleinformatycznym w 1995 roku, a z technologii VoIP zaczęto korzystać wszędzie tam, gdzie swobodnie można było korzystać z szerokopasmowego łącza internetowego.

Fot. Pixabay.com

Voice over Internet Protocol obecnie
Z technologii Voice over IP korzystamy obecnie dzięki:
– dedykowanym dla tego systemu telefonom internetowym;
– telefonom stacjonarnym z bramką VoIP;
– komputerom;
– telefonom komórkowym z zainstalowaną aplikacją VoIP.
Telefonia internetowa w Polsce rozwinęła się na początku XXI wieku, a obecnie możemy wybierać kilku operatorów świadczących usługi w ramach Voie over IP.
Dzisiaj właściwie każda rozwinięta firma w Polsce decyduje się korzystać z technologii rozmów za pomocą łączy internetowych. To wynik:
– oszczędności w rozmowach między pracownikami w oddziale i pomiędzy oddziałami;
– chęci umożliwiania pracy zdalnej przy wykorzystaniu jednego, głównego numeru telefonu w dowolnych miejscach;
– szeregu możliwości i funkcji w ramach technologii – wirtualnej centrali, przekierowywania połączeń, generowania bilingów czy nagrywania rozmów;
– oszczędności w połączeniach zagranicznych.
Oczywiście technologia Voice over Internet Protocol będzie jeszcze bardziej udoskonalać swoje rozwiązania, oferując klientom coraz to nowsze funkcje. W ciągu najbliższych kilku lub kilkunastu lat możemy spodziewać się kolejnych innowacji w technologii telefonii internetowej.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *